loader

Dolby Pro Logic domácí výroby 7.4.2017

Vlastní Dolby Pro logic?

Vzpomínám, když v devadesátých letech přišly první zesilovače s Dolby Surround / Dolby Pro Logic. Všichni byly z toho nadšeni a každý chtěl všechno poslouchat v tomto režimu ze zdrojů jako stereo hudba, filmy atd. Jasná věc, že to za krátkou chvíli každého včetně mě přešlo a přepli jsme zesilovače zpátky do sterea. Byla to reprodukce zajímavá, ale není prostě vhodná pro každý zdroj zvuku.

Ale!

Nastanou situace, když si pěti kanálový zvuk musíte nebo chcete vytvořit sami ze sterea buď pro osobní účely (poslouchat svou oblíbenou muziku v kinosále sám a rozloženou do jednotlivých kanálů je pro mě slušný zážitek 🙂 ), nebo potřebujete pro klienta ze sterea dostat „něco ven“. Pro tyto účely jsem se rozhodl napsat manuál níže. V krátkosti jednou větou se dá princip Dolby Pro Logic vysvětlit jako extrakce levého kanálu od pravého (nebo opačně), použít výsledek jako zadní kanály a extrahovat střední tóny (obvykle hlasy) do centrálního kanálu (center). Ano, je to pravda! V první verzi Dolby Pro Logic byla vzadu pouze MONO ZVUKOVÁ STOPA stejná pro oba kanály. Takže, zkusme se podívat jak si můžete sami vytvořit tento Dolby Pro Logic doma ze stereo zdroje. Pro tento příklad jsem si vybral písničku od kapely Archive, album Controlling Crowds. Název skladby je Funeral:

Zdrojová písnička zní takhle:

 

1.) V prvím kroku si extrahuji surround kanál, který mi vznikne odečtením levého kanálu od pravého (nebo i naopak). Dá se to udělat v kterémkoliv programu na editace zvuku. V některých je ale nutné nejdříve vytvořit dva separátní mono kanály a až tak přejít k odečtení mezi nimi. Po tomto kroku vypadá výsledek určený pro zadní kanály takto:

 

2.) Druhým krokem je vytvořit si středový kanál určený pro center. Existuje na to mnoho pluginů, ale také je možné použít prostý grafický ekvalizér. Jako příklad existuje v Adobe Audition plugin zvaný CENTER CHANNEL EXTRACTOR:

 

A to je všechno! Jednoduchý „oldschool“ Dolby Pro Logic. 🙂

Takže teď to pouze musíte dát dohromady. Levý a pravý kanál zůstavají v původních stopách. Center jsme si připravili v kroku 2 a zadní v kroku 1. Můžete si ješte přidat krok další a to extrakci nízkých tónů pro LFE kanál – subwoofer. Většina zesilovačů mají v nastavení možnost i opoždění zadních reproduktorů v milisekundách. To vytvářelo dojem echa. Tohle si můžete nasimulovat také, buď pouhým opožděním na timeline, nebo jemným přidáním echa (reverb) zadním kanalům.

A teď si představte! Tyto kroky dělaly zesilovače v devadesátých letech v reálném čase. Húúúústy! 🙂

Siso

0 # # # # # # # # #

Copyright by Motionboss.com